Bent u het beu om voortdurend naar de dichtstbijzijnde laadpaal voor uw elektrische auto te moeten gaan? Kunt u er niet tegen om te moeten berekenen hoeveel kilometer u na een dag nog kunt rijden? Wilt u niet langer uren wachten om uw auto op te laden? Heeft u er ooit aan gedacht om te investeren in een laadpaal voor uw elektrische auto?
Openbare vs. private laadpalen
Wat zijn de voor- en nadelen van openbare laadpalen?
Voordelen:
- Touring heeft 8.482 openbare laadpalen geteld in België
- Het navigatiesysteem van elektrische auto's geeft de dichtstbijzijnde laadpalen en hun precieze locatie aan
- Ze zijn uitgerust met een kaartlezer om te betalen
- Sommige winkels stellen ze gratis ter beschikking van hun klanten op hun parkings (IKEA, Carrefour, Delhaize, enz.).
- Sommige benzinepompen beschikken over snelladers (tot 350 KW/uur) die voorbehouden zijn voor zeer grote voertuigen, zoals elektrische vrachtwagens
Nadelen:
- België loopt achter wat betreft het aantal laadpalen per hoofd van de bevolking (vooral in Wallonië)
- Het officiële navigatiesysteem geeft niet aan of de laadpalen al bezet zijn door andere bestuurders
- Het opladen moet van tevoren worden gepland
Wat zijn de voor- en nadelen van private laadpalen?
Voordelen:
- Ze zijn vijf keer sneller dan een publieke laadpaal
- Uw auto is volledig opgeladen in 6 uur in plaats van 10
- U kunt uw auto opladen wanneer u maar wilt
Wanneer u een elektrische auto koopt, krijgt u van de autofabrikant een kabel waarmee u uw auto via een "traditioneel" stopcontact kunt opladen. De officiële laadapparatuur heeft echter een stroombegrenzer om overladen te voorkomen (het opladen is beperkt tot 10-15 kW/uur). Bovendien kan dit oververhitting veroorzaken. Daarom is het beter om een laadpaal te gebruiken.
Nadelen:
- Er is geen premie in België voor de installatie van een laadpaal bij u thuis
- Een installatie die op korte termijn duur is (maar op lange termijn interessant)
Waarom moet ik het doen?
Met een laadpaal bij u thuis kunt u uw dagelijks leven gemakkelijker maken. U bent niet langer afhankelijk van openbare laadpalen, u kunt opladen wanneer u wilt en profiteren van de daluren om te genieten van een voordelig tarief. Bovendien is de oplaadtijd sneller dan bij een openbare laadpaal. Ze gebruikt slechts een kwart van de beschikbare stroom bij u in huis omdat ze de aanwezigheid van andere energieverbruikers op hetzelfde moment kan detecteren. Het is ook mogelijk om de laadtijd in te stellen!
Wat zijn de verschillende soorten laadpalen?
De laadpalen worden hoofdzakelijk onderscheiden door de modellen van stekkers. Deze maken het mogelijk om op te laden en bepalen het vermogen van de laadpaal.
- Versterkt stopcontact (2,2 kWh): maakt het mogelijk om 10 km/uur op te laden
- Laadpaal van 3,7 kWh: maakt het mogelijk 15 km/uur op te laden (eenfasig)
- Laadpaal van 7,4 kWh: maakt het mogelijk 30 km/uur op te laden (eenfasig)
- Laadpaal van 11 kWh: maakt het mogelijk 60 km/uur op te laden (driefasig)
- Laadpaal van 22 kWh: maakt het mogelijk 120 km/uur op te laden (driefasig)
Afhankelijk van uw voertuig zult u het een of het ander moeten gebruiken. Als uw elektrische auto veel autonomie heeft en u maar heel weinig per dag rijdt, kan een laadpaal met laag vermogen gemakkelijk volstaan. Niettemin moet u vooraf nagaan wat het maximale laadvermogen is dat uw voertuig aankan, hoeveel kilometer u per dag rijdt, hoe vaak u uw voertuig moet opladen, enz.
Hoeveel kost de installatie van een laadpaal?
De kosten van een laadpaal voor uw elektrische auto lopen sterk uiteen. Verschillende factoren spelen een rol. Ten eerste, het type laadpaal (eenfasig of driefasig). U moet rekenen op een bedrag tussen € 600 en € 1.500, waarbij u € 100 moet bijtellen voor de verplichte controle. De rekening kan verder oplopen als er eventuele aanpassingen nodig zijn voor de installatie van de laadpaal. Tenslotte moet ook rekening worden gehouden met het te gebruiken materiaal en de werkuren.
Naast deze kosten mag u niet vergeten dat een elektrische auto ook uw elektriciteitsverbruik zal beïnvloeden. Het is relevant om een goede elektriciteitsleverancier te kiezen voordat u begint met de installatie van een laadpaal. De gemiddelde prijs van de energie die nodig is voor 100 kilometer wordt geraamd op 3,80 tot 4,60 euro. Goedkoper dan een voertuig dat op fossiele brandstoffen rijdt. Op een jaar tijd kost het laden u ongeveer 750 euro, tegenover 1.100 euro voor een dieselvoertuig en 1.200 euro voor een benzinevoertuig.
Hoewel er geen premies zijn voor de aankoop en installatie van laadpalen bij u thuis (hoewel bedrijven daarvoor wel in aanmerking komen), heeft de Belgische regering belastingverminderingen ingevoerd voor investeringen in laadinfrastructuur bij u thuis. Deze verlagingen zullen in voege zijn van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024. Tot 1.500 euro per laadpaal per persoon in 2021 een vermindering met 45% in 2022, een vermindering met 30% in 2023 en ten slotte slechts 15% in 2024. Bedrijven die ervoor kiezen te investeren in een openbaar toegankelijke laadpaal, zullen tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 kunnen genieten van een aftrekpercentage van 200%. Dit zal een jaar later tot 150% worden verlaagd.
Twijfelt u nog om de overstap te maken en te investeren in een laadpaal voor uw elektrische auto ? Dit is heel normaal, gezien het belang van de beslissing. Bij Batibouw+ zijn we er om u te ondersteunen en te begeleiden bij uw project. U kunt heel snel een offerte aanvragen. Die is gratis en u kunt tot vijf offertes ontvangen! Voor alle andere informatie, aarzel niet om ons te contacteren. Ons team van professionals staat klaar om naar uw wensen te luisteren.
Onze verbintenissen
- 01. Netwerk van vakmannen overal in België
- 02. Snel offertes op maat van uw behoeften
- 03. Customer team staat voor u klaar
Professionals actief op internet in België en Luxemburg
Professionelen
Ben je op zoek
naar nieuwe klanten
Word lid van ons netwerk
van professionals